Utbildning är det bästa vi vet och vårt uppdrag är att hjälpa elever nå så långt de vill. På Kunskapsförbundets gymnasieskolor har vi ett stort utbud med riktigt bra utbildningar, som vi dessutom jobbar kontinuerligt för att förbättra ytterligare. Elever erbjuds stora möjligheter att välja mellan både högskoleförberedande eller yrkesförberedande utbildningar och skapa en stadig grund på vägen mot drömyrket.
På våra gymnasieskolor möts du av en stor mångfald och mix av människor med olika bakgrund, intressen, egenskaper och framtidsdrömmar. För oss är det viktigt att skapa en lärmiljö där alla får växa och känna framtidslust och vi vill erbjuda utbildningar där elever får maximalt utlopp för att vara precis så som de vill vara, och bli så mycket de kan.
Utöver ett stort utbud, variation av människor och kompetenta lärare har vi även ett komplett elevhälsoteam, studie- och yrkesvägledning och bibliotek på varje skola.
Klicka dig vidare för att läsa mer!
Birger Sjöberggymnasiet Magnus Åbergsgymnasiet Nils Ericsonsgymnasiet
Specialpedagog,
gymnasiet
(Klicka för mer information)
Jag har valt att arbeta som specialpedagog för att få vara del av den utveckling som gör det möjligt för varje elev att lyckas med sin skolgång. Det bästa med mitt arbete är att jag får arbeta med fokus på främjande och förebyggande elevhälsoarbete på både organisations- grupp- och individnivå. Utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv får jag vara med och bidra till att skapa lärmiljöer som främjar våra elevers utveckling och lärande.
Som specialpedagog behöver man vara flexibel och lösningsfokuserad. Man behöver ha förmågan att se på verksamheten ur ett organisationsperspektiv samtidigt som man har förståelse för delarna av helheten.
För mig innebär uttrycket ”bli så mycket du kan” att skapa en skola som ger alla elever möjlighet att utveckla sina färdigheter, förmågor och att inhämta så mycket kunskap de kan. Där behov och förutsättningar inte utgör utmaningar utan där stödstrukturer möjliggör för alla elever att lära och bli medvetna om sitt eget lärande. Där alla elever upplever tillgänglighet, delaktighet och inflytande över sina studier samt utvecklar strategier för att lära.
Jag har valt att arbeta i Kunskapsförbundet för att jag upplever att det finns värdefull kunskap och ett starkt elevfokus här. Det pågår ett ständigt systematiskt kvalitetsarbete som jag får möjlighet att föra in ett specialpedagogiskt perspektiv på.
Jag trivs med mitt arbete och upplever att jag har möjlighet att aktivt delta och påverka, det är viktigt för mig!
Lärare i idrott och hälsa,
psykologi, gymnasiet
(Klicka för mer information)
Det var lite av en slump att jag kom in på läraryrket. Jag har en bakgrund som fotbollsspelare och när en tjänst på fotbollsgymnasiet kom upp höstterminen 2000 sökte jag den. Jag har alltid gillat att träna och funderat på vad det är som gör att vissa idrottare alltid ligger i topp vid tävlingar, därav intresset för psykologi och idrottspsykologi. Allt detta går att översätta till skolans värld där vi alla presterar olika från situation till situation. Hur kan jag i min lärarroll öka möjligheten att mina elever oftare mår bra och på så sätt oftare kan prestera bra? För så är det ju med mig också - mår jag bra presterar jag bra.
Det bästa med mitt yrke är att möta eleverna, se dem utvecklas och ta sig framåt. För att lyckas i lärarrollen behöver du kunna bemöta människor som kan må olika från dag till dag, se alla elever trots stora klasser med olika individer. Du bör möta varje dag med nyfikenhet och intresse, och gilla utmaningar – det är så jag utvecklas som lärare.
Jag har jobbat i 17 år på samma skola och trivs väldigt bra. Mina kollegor är fantastiska i sitt arbete och vi har en jättebra stämning. Det finns en respekt för varandras kunskap och personligheter och vi är prestigelösa i vårt samarbete. Jag upplever att det finns ett förtroende för det jag gör, jag har egen kontroll över min undervisning och det finns en stark tillit till min kompetens.
Lärare i svenska och
engelska, gymnasiet
(Klicka för mer information)
Jag har alltid varit intresserad av språk, litteratur och pedagogik. Som ämneslärare får jag arbeta med min hobby, hur många kan säga det? Dessutom fick jag reda på att Hogwarts inte var ett existerande lärosäte så jag fick nöja mig med det näst bästa; ämneslärare på Nils Ericsonsgymnasiet.
Det bästa med mitt jobb är helt klart eleverna. Att följa deras utveckling under en längre tid är oslagbart. Deras utveckling kommer att fortsätta långt efter gymnasiet men det arbete vi gör sätter grunden för ett livslångs lärande, inget slår det.
Charmen i att arbeta med människor är att ingen dag är den andre lik. Alla elever är olika och det sätter krav på mig som lärare. Jag måste ständigt utvecklas tillsammans med mina elever. Min undervisning och mitt sätt att lära ut på är alltid i behov av variation. Det är viktigt att förstå att utveckling inte är en direktverkande process, det tar tid och kräver tålamod.
Under min verksamhetsförlagda utbildning på Kunskapsförbundet fick jag möjlighet att bygga ett kontaktnät med massor av vassa pedagoger. Att någon gång få dem som mina kollegor blev något jag strävade efter. Kunskapsförbundet består av en rad olika skolor och skolformer, chansen att kunna flytta på mig och finna nya utmaningar internt ser jag som en bra och viktig möjlighet.
Det viktigaste med mitt jobb är att verka för demokratiska värderingar, mänskliga rättigheter och trygghet för att utveckla ansvarstagande samhällsmedborgare. Vi lärare är med och formar samhällets framtid, det vi gör idag kommer att påverka oss imorgon.
Lärare i svenska/historia och förstelärare, gymnasiet
(Klicka för mer information)
Jag sökte mig till Kunskapsförbundet då det finns en tydlig drivkraft här - att ständigt utvecklas och förbättras. Skolutvecklingen står verkligen i fokus, och vilar på vetenskaplig grund. Det var något jag gärna ville vara en del av och i min roll som förstelärare ansvarar jag för utvecklingsarbetet på programmet, samtidigt som jag även är delaktig i utvecklingsarbetet på skolan och i förbundet i stort.
Jag undervisar i svenska och historia på Magnus Åbergsgymnasiets yrkesprogram. Det kan vara en utmaning att undervisa i så kallade gymnasiegemensamma ämnen på yrkesprogram, och därför är samarbetet i arbetslagen av största vikt. Vi behöver vara ett team som gemensamt arbetar för en helhetssyn på utbildningen.
Det bästa med att arbeta som lärare är mötet med eleverna. Att få ta emot en grupp elever och sedan följa deras utveckling under tre läsår är helt ovärderligt - både utifrån kunskapsutveckling och deras utveckling som människor i stort. Jag valde att bli lärare på grund av en kärlek till mina ämnen, men också på grund av att jag hade fantastiska lärarförebilder när jag själv gick på gymnasiet. Tanken är svindlande att jag kanske skulle kunna ha samma påverkan på mina elever.
Yrkeslärare,
gymnasiet
(Klicka för mer information)
Jag har tidigare jobbat som bilmekaniker och kundmottagare i bilverkstad i många år. När jag såg att det fanns en ledig tjänst som fordonslärare såg jag möjligheten att få utbilda ungdomar till det yrket jag själv brunnit för i alla år.
Jag tycker det bästa med mitt jobb är att få se ungdomarna utvecklas oavsett deras förkunskaper. Det är härligt att få se och uppleva elevernas resa i gymnasiet där de utvecklas både som människor och i yrkesämnet.
När jag hör ”Bli så mycket du kan” så tänker jag att alla inte ska behöva kunna allt, utan vi kan olika saker och olika mycket, men att vi löser uppgifterna tillsammans.
Om jag skulle rekommendera andra att söka jobb inom Kunskapsförbundet? Jadå, det här är en arbetsplats som är mycket familjär, och man känner sig välkommen från första dagen. Jag skulle beskriva Birger Sjöberggymnasiet som en varm och trevlig miljö där alla hjälper alla.
Biträdande rektor,
gymnasiet
(Klicka för mer information)
Jag sökte jobbet som biträdande rektor i Kunskapsförbundet för att få möjlighet att arbeta inom ett förbund som har ambitiösa mål och som vill vara i framkant när det gäller utbildning. Tidigare har jag arbetat som rektor på Realgymnasiet i Göteborg och kände att detta blev en intressant utmaning och ett spännande kliv att ta i min utveckling inom yrket.
Det bästa med att jobba som rektor är jag tillsammans med personal och elever får utveckla och förbättra en redan bra verksamhet. Det råder god stämning ute på Kunskapsförbundets skolor och det, tillsammans med att jag får utvecklas som ledare, gör det roligt att gå till jobbet! Att få jobba i ett ledningsteam med så mycket framåttänk och tillsammansanda är en härlig förmån och jag har stortrivts sedan första stund.
När jag hör uttrycket ”Bli så mycket du kan” så tänker jag att både elever och vi anställda inom förbundet ska kunna nå så långt vi kan. Inom utbildning och undervisning men också utvecklas och bli så mycket vi kan på det personliga planet. Vi gör det alla utefter våra egna förutsättningar och i Kunskapsförbundet finns alla möjligheter att just bli så mycket du kan.
Serviceadministratör,
gymnasiet
(Klicka för mer information)
Jag sökte jobbet som serviceadministratör på Magnus Åbergsgymnasiet för att det lät som en roll med mycket servicefokus och väldigt varierande uppgifter. Att möta människor och få variation känns viktigt för att jag ska ha roligt och trivas på en arbetsplats. Jag hade även hört bra saker om Kunskapsförbundet som arbetsgivare.
Det bästa med min yrkesroll är att jag arbetar med så många olika intressanta människor. Det är både personal, elever och besökare. Bland annat är jag ett stöd för skolledningen, tar hand om bokningar, löser problem och förbereder event och konferenser. Min bakgrund i olika roller med många bollar i luften och kunden i fokus är en stor fördel i mitt jobb som serviceadministratör.
Jag trivs här på Magnus Åbergsgymnasiet för att jag har så trevliga medarbetare och en kompetent skolledning. Vi har en väldigt god stämning och jag upplever mycket arbetsglädje!
När jag tänker på ”Bli så mycket du kan” tänker jag att det är viktigt att sträva efter att bli så mycket jag kan i min egen profession, inte jämfört med andra. Vi har alla olika och viktiga roller för helheten. Det är verkligen toppen för våra elever att sträva efter detta. Att bli så mycket de kan inom deras utbildningsområde och sedan under deras karriär.
Jag skulle absolut rekommendera andra att söka jobb på Kunskapsförbundet. Man känner sig välkommen och uppskattad här. Det finns goda möjligheter till både lärande och utveckling inom förbundet.