Kurator till Magnus Åbergsgymnasiet

Magnus Åbergsgymnasiet

Vi söker en skolkurator som vill utvecklas och bidra till att våra elever når framgång på alla plan i livet. I din roll får du möjlighet att tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor samt närvarande chefer, driva skolans elevhälsa framåt på fyra av skolans nationella program samt gymnasiesärskolan. Arbeta förebyggande med elever, personal samt klassarbete för att främja elevers psykosociala arbetsklimat.

Tjänsten innebär deltagande i gemensamt planeringsarbete av elevhälsans insatser samt kontakter med föräldrar och myndigheter. Som kurator på Magnus Åbergsgymnasiet ingår du i skolans elevhälsoteam. Vi utgår ifrån att du har kunskap om skol- och sociallagstiftning samt god kunskap om samhällets olika stödsystem och myndigheter. Vi eftersträvar en trygg och god arbetsmiljö för både vuxna och ungdomar som präglas av öppenhet, nyfikenhet och delaktighet.

• Socionomexamen eller annan likvärdig utbildning
  • Erfarenhet av kuratorsarbete på gymnasiet och gymnasiesärskola är meriterande.

Du har förmåga att arbeta självständigt såväl som i team och har en god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt. Som person är du positiv, kreativ, stabil, flexibel och lösningsfokuserad. Du har eleven i fokus och har en öppen människosyn. Du är lugn och samlad i akuta situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. I övrigt har du förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.

Referensnummer 2018/43
  • Christina Bergstrand, 0520-52 57 72