Vi ser oss själva som en Drömfabrik. En plats där alla får växa och känna framtidslust, oavsett om du studerar eller arbetar i Kunskapsförbundet. Hos oss bidrar alla till en professionaliserad utbildningsorganisation genom att dela kunskap, erfarenhet, och engagemang inom varandras specialistområden. Det är nyckeln till att fortsätta leverera hög utbildningskvalitet.
Välkommen till Kunskapsförbundet. Det är här du blir så mycket du kan.
Hos oss är du en viktig pusselbit i ett större sammanhang – ett sammanhang med många roliga möten och bra arbetskamrater. Vi älskar skolutveckling och jobbar mycket med kollegialt lärande för att du ska ha möjlighet att både lära och inspireras tillsammans med dina kollegor. Hos oss är du delaktig i utvecklingen på flera plan – elevernas, din egen och organisationens.
Har du frågor om vårt utvecklingsarbete? Hör av dig till oss, så berättar vi gärna mer.
Vi ser på oss själva som en drömfabrik, en plats dit alla kan komma med sina drömmar. Drömmar om yrken, om branscher eller om att utvecklas individuellt. Vi är inte en fabrik där man producerar exakt likadana produkter i en monoton process. Tvärtom, vi ser på oss själva som en drömfabrik som förädlar råvaror med perfekta förutsättningar för var och en att växa som individer. Tänk om alla som studerar och arbetar i Kunskapsförbundet känner lust och glädje inför framtiden. Om de kan bli utrustade med hopp, självförtroende och tillförsikt. Förutom lagstadgade kunskaper och färdigheter. Det är den vision vi tagit sikte på.
Lärare i matematik
och svenska, gymnasiet
(Klicka för mer information)
Ledarskap och lärande har alltid varit en stor del av mitt liv. Jag har alltid trivts bra i skolmiljöer och haft som ambition att både engagera mig och utvecklas så mycket som jag själv kunnat i skolan, men även haft intresse av att leda och se unga utvecklas.
Inför hösten 2017 fick jag jobb på Kunskapsförbundet som ämneslärare i matematik och svenska på Samhällsprogrammet och Bygg- och anläggningsprogrammet. Jag trivs bra, känner förtroende för rektorerna och gillar blandningen mellan yrkes- och högskoleförberedande program på skolan. Läraryrket ger mig möjlighet att utvecklas varje dag: jag testar, utvärderar och gör om. Jag tar inspiration från kollegor och tankar och idéer från eleverna själva, för att hela tiden förbättra undervisningen och nå ytterligare någon elev.
För att lyckas som lärare måste man tro på alla elever, gå in med positiva förväntningar och tydliga syften och instruktioner så att alla får möjlighet att ta del av och följa med i undervisningen. Det absolut viktigaste tycker jag är att skapa en trygghet i mina klasser, ett klassrum där alla blir sedda och ingen kränks eller diskrimineras är en grundförutsättning för allt lärande.
Vi förbereder eleverna för framtiden, både på ett personligt och samhällsmässigt plan. Vi måste ge dem de kunskaper som krävs för att leva hållbart, tänka kritiskt och vara delaktiga i demokratiska beslut samt få dem att tro på sig själva och bli trygga i den person de är.
Specialpedagog,
gymnasiet
(Klicka för mer information)
Jag har valt att arbeta som specialpedagog för att få vara del av den utveckling som gör det möjligt för varje elev att lyckas med sin skolgång. Det bästa med mitt arbete är att jag får arbeta med fokus på främjande och förebyggande elevhälsoarbete på både organisations- grupp- och individnivå. Utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv får jag vara med och bidra till att skapa lärmiljöer som främjar våra elevers utveckling och lärande.
Som specialpedagog behöver man vara flexibel och lösningsfokuserad. Man behöver ha förmågan att se på verksamheten ur ett organisationsperspektiv samtidigt som man har förståelse för delarna av helheten.
För mig innebär uttrycket ”bli så mycket du kan” att skapa en skola som ger alla elever möjlighet att utveckla sina färdigheter, förmågor och att inhämta så mycket kunskap de kan. Där behov och förutsättningar inte utgör utmaningar utan där stödstrukturer möjliggör för alla elever att lära och bli medvetna om sitt eget lärande. Där alla elever upplever tillgänglighet, delaktighet och inflytande över sina studier samt utvecklar strategier för att lära.
Jag har valt att arbeta i Kunskapsförbundet för att jag upplever att det finns värdefull kunskap och ett starkt elevfokus här. Det pågår ett ständigt systematiskt kvalitetsarbete som jag får möjlighet att föra in ett specialpedagogiskt perspektiv på.
Jag trivs med mitt arbete och upplever att jag har möjlighet att aktivt delta och påverka, det är viktigt för mig!
Lärare i idrott och hälsa,
psykologi, gymnasiet
(Klicka för mer information)
Det var lite av en slump att jag kom in på läraryrket. Jag har en bakgrund som fotbollsspelare och när en tjänst på fotbollsgymnasiet kom upp höstterminen 2000 sökte jag den. Jag har alltid gillat att träna och funderat på vad det är som gör att vissa idrottare alltid ligger i topp vid tävlingar, därav intresset för psykologi och idrottspsykologi. Allt detta går att översätta till skolans värld där vi alla presterar olika från situation till situation. Hur kan jag i min lärarroll öka möjligheten att mina elever oftare mår bra och på så sätt oftare kan prestera bra? För så är det ju med mig också - mår jag bra presterar jag bra.
Det bästa med mitt yrke är att möta eleverna, se dem utvecklas och ta sig framåt. För att lyckas i lärarrollen behöver du kunna bemöta människor som kan må olika från dag till dag, se alla elever trots stora klasser med olika individer. Du bör möta varje dag med nyfikenhet och intresse, och gilla utmaningar – det är så jag utvecklas som lärare.
Jag har jobbat i 17 år på samma skola och trivs väldigt bra. Mina kollegor är fantastiska i sitt arbete och vi har en jättebra stämning. Det finns en respekt för varandras kunskap och personligheter och vi är prestigelösa i vårt samarbete. Jag upplever att det finns ett förtroende för det jag gör, jag har egen kontroll över min undervisning och det finns en stark tillit till min kompetens.
Lärare i svenska och
engelska, gymnasiet
(Klicka för mer information)
Jag har alltid varit intresserad av språk, litteratur och pedagogik. Som ämneslärare får jag arbeta med min hobby, hur många kan säga det? Dessutom fick jag reda på att Hogwarts inte var ett existerande lärosäte så jag fick nöja mig med det näst bästa; ämneslärare på Nils Ericsonsgymnasiet.
Det bästa med mitt jobb är helt klart eleverna. Att följa deras utveckling under en längre tid är oslagbart. Deras utveckling kommer att fortsätta långt efter gymnasiet men det arbete vi gör sätter grunden för ett livslångs lärande, inget slår det.
Charmen i att arbeta med människor är att ingen dag är den andre lik. Alla elever är olika och det sätter krav på mig som lärare. Jag måste ständigt utvecklas tillsammans med mina elever. Min undervisning och mitt sätt att lära ut på är alltid i behov av variation. Det är viktigt att förstå att utveckling inte är en direktverkande process, det tar tid och kräver tålamod.
Under min verksamhetsförlagda utbildning på Kunskapsförbundet fick jag möjlighet att bygga ett kontaktnät med massor av vassa pedagoger. Att någon gång få dem som mina kollegor blev något jag strävade efter. Kunskapsförbundet består av en rad olika skolor och skolformer, chansen att kunna flytta på mig och finna nya utmaningar internt ser jag som en bra och viktig möjlighet.
Det viktigaste med mitt jobb är att verka för demokratiska värderingar, mänskliga rättigheter och trygghet för att utveckla ansvarstagande samhällsmedborgare. Vi lärare är med och formar samhällets framtid, det vi gör idag kommer att påverka oss imorgon.
SFI-lärare och förstelärare, Vuxenutbildningen
(Klicka för mer information)
Jag hade arbetat som grundskollärare i sexton år innan jag sökte mig till vuxenutbildningen här på Kunskapsförbundet. Jag längtade efter nya utmaningar och var nyfiken på att arbeta med vuxna elever och deras kunskapsutveckling.
Som SFI-lärare undervisar du vuxna som har allt från ingen skolbakgrund till akademisk bakgrund. Du får möjlighet att utbyta erfarenheter och tankar med erfarna och mångkulturella vuxna, vilket leder till många spännande och lärorika stunder, både för dig och för dina elever.
Ditt viktigaste uppdrag är att ge dina elever språkliga redskap för att både kunna kommunicera muntligt och skriftligt i studie-, vardags-, samhälls- och arbetslivet. Du har därmed en viktig roll i dina elevers väg till integration i det svenska samhället. Det allra bästa med mitt arbete är att få se eleverna växa, ge dem möjlighet att lyckas och bli så mycket de kan!
Som förstelärare har jag förmånen att driva skolutvecklingsfrågor på både enhetsnivå (SFI) men även förbundsövergripande. Tillsammans med duktiga kollegor driver jag olika utvecklingsfrågor som har till syfte att förbättra elevernas kunskapsutveckling. Det är ett fantastiskt roligt och utvecklande uppdrag och jag lär mig nya saker varje dag.
Jag tycker att det är väldigt berikande att arbeta på Kunskapsförbundet då jag som anställd uppmuntras att ta vara på mina olika ämneskompetenser. Som anställd på Kunskapsförbundet har jag goda förutsättningar att till exempel arbeta inom SFI och samtidigt undervisa i annat ämne på grundläggande eller gymnasial nivå. Jag trivs med mitt arbete och upplever att jag har möjligheten att aktivt delta och påverka, det är viktigt för mig!
Lärare i svenska/historia och förstelärare, gymnasiet
(Klicka för mer information)
Jag sökte mig till Kunskapsförbundet då det finns en tydlig drivkraft här - att ständigt utvecklas och förbättras. Skolutvecklingen står verkligen i fokus, och vilar på vetenskaplig grund. Det var något jag gärna ville vara en del av och i min roll som förstelärare ansvarar jag för utvecklingsarbetet på programmet, samtidigt som jag även är delaktig i utvecklingsarbetet på skolan och i förbundet i stort.
Jag undervisar i svenska och historia på Magnus Åbergsgymnasiets yrkesprogram. Det kan vara en utmaning att undervisa i så kallade gymnasiegemensamma ämnen på yrkesprogram, och därför är samarbetet i arbetslagen av största vikt. Vi behöver vara ett team som gemensamt arbetar för en helhetssyn på utbildningen.
Det bästa med att arbeta som lärare är mötet med eleverna. Att få ta emot en grupp elever och sedan följa deras utveckling under tre läsår är helt ovärderligt - både utifrån kunskapsutveckling och deras utveckling som människor i stort. Jag valde att bli lärare på grund av en kärlek till mina ämnen, men också på grund av att jag hade fantastiska lärarförebilder när jag själv gick på gymnasiet. Tanken är svindlande att jag kanske skulle kunna ha samma påverkan på mina elever.
Yrkeslärare,
gymnasiet
(Klicka för mer information)
Jag har tidigare jobbat som bilmekaniker och kundmottagare i bilverkstad i många år. När jag såg att det fanns en ledig tjänst som fordonslärare såg jag möjligheten att få utbilda ungdomar till det yrket jag själv brunnit för i alla år.
Jag tycker det bästa med mitt jobb är att få se ungdomarna utvecklas oavsett deras förkunskaper. Det är härligt att få se och uppleva elevernas resa i gymnasiet där de utvecklas både som människor och i yrkesämnet.
När jag hör ”Bli så mycket du kan” så tänker jag att alla inte ska behöva kunna allt, utan vi kan olika saker och olika mycket, men att vi löser uppgifterna tillsammans.
Om jag skulle rekommendera andra att söka jobb inom Kunskapsförbundet? Jadå, det här är en arbetsplats som är mycket familjär, och man känner sig välkommen från första dagen. Jag skulle beskriva Birger Sjöberggymnasiet som en varm och trevlig miljö där alla hjälper alla.
Studie- och yrkesvägledare, Vuxenutbildningen
(Klicka för mer information)
Jag gjorde praktik i Kunskapsförbundet under min utbildning till studie- och yrkesvägledare, så jag kände till verksamheten. Det som lockade mig att söka en tjänst på vuxenutbildningen var att det är en stor organisation med goda förutsättningar för att jag ska utvecklas. Jag ingår i ett studie- och yrkesvägledarteam och vi samverkar med alla yrkesprofessioner här på vuxenutbildningen.
Det bästa med mitt yrke är att få träffa människor som befinner sig i olika faser i livet, samt att få följa och stötta dem i sin karriär. Som SYV känns det viktigt att få arbeta med en varierad målgrupp, och den målgruppen finns hos Kunskapsförbundet. Det känns verkligen som att jag gör skillnad varje dag i mitt arbete.
Det bästa med min arbetsplats är kollegorna och eleverna. Gemenskapen här är vad som gör arbetsplatsen bra.
Uttrycket ”bli så mycket du kan” innebär för mig att du alltid ska sträva efter mer. Inte nödvändigtvis pengar eller framgång. Jag tycker att varje människa ska forma sitt eget syfte och bli så mycket du kan inom det. Det kan exempelvis handla om att bli så duktig du kan på matematik eller att bli en så bra vän som möjligt.
Jag rekommenderar dig att söka en tjänst på kunskapsförbundet på grund av goda utvecklingsmöjligheter och att vi är en stor organisation med människor från alla möjliga olika bakgrunder, vilket gör kunskapsförbundet till en spännande arbetsplats.
Biträdande rektor,
gymnasiet
(Klicka för mer information)
Jag sökte jobbet som biträdande rektor i Kunskapsförbundet för att få möjlighet att arbeta inom ett förbund som har ambitiösa mål och som vill vara i framkant när det gäller utbildning. Tidigare har jag arbetat som rektor på Realgymnasiet i Göteborg och kände att detta blev en intressant utmaning och ett spännande kliv att ta i min utveckling inom yrket.
Det bästa med att jobba som rektor är jag tillsammans med personal och elever får utveckla och förbättra en redan bra verksamhet. Det råder god stämning ute på Kunskapsförbundets skolor och det, tillsammans med att jag får utvecklas som ledare, gör det roligt att gå till jobbet! Att få jobba i ett ledningsteam med så mycket framåttänk och tillsammansanda är en härlig förmån och jag har stortrivts sedan första stund.
När jag hör uttrycket ”Bli så mycket du kan” så tänker jag att både elever och vi anställda inom förbundet ska kunna nå så långt vi kan. Inom utbildning och undervisning men också utvecklas och bli så mycket vi kan på det personliga planet. Vi gör det alla utefter våra egna förutsättningar och i Kunskapsförbundet finns alla möjligheter att just bli så mycket du kan.
Serviceadministratör,
gymnasiet
(Klicka för mer information)
Jag sökte jobbet som serviceadministratör på Magnus Åbergsgymnasiet för att det lät som en roll med mycket servicefokus och väldigt varierande uppgifter. Att möta människor och få variation känns viktigt för att jag ska ha roligt och trivas på en arbetsplats. Jag hade även hört bra saker om Kunskapsförbundet som arbetsgivare.
Det bästa med min yrkesroll är att jag arbetar med så många olika intressanta människor. Det är både personal, elever och besökare. Bland annat är jag ett stöd för skolledningen, tar hand om bokningar, löser problem och förbereder event och konferenser. Min bakgrund i olika roller med många bollar i luften och kunden i fokus är en stor fördel i mitt jobb som serviceadministratör.
Jag trivs här på Magnus Åbergsgymnasiet för att jag har så trevliga medarbetare och en kompetent skolledning. Vi har en väldigt god stämning och jag upplever mycket arbetsglädje!
När jag tänker på ”Bli så mycket du kan” tänker jag att det är viktigt att sträva efter att bli så mycket jag kan i min egen profession, inte jämfört med andra. Vi har alla olika och viktiga roller för helheten. Det är verkligen toppen för våra elever att sträva efter detta. Att bli så mycket de kan inom deras utbildningsområde och sedan under deras karriär.
Jag skulle absolut rekommendera andra att söka jobb på Kunskapsförbundet. Man känner sig välkommen och uppskattad här. Det finns goda möjligheter till både lärande och utveckling inom förbundet.
Yrkeslärare,
  vuxenutbildningen
(Klicka för mer information)
Jag hade egentligen inte tänkt att fortsätta min yrkesbana med att arbeta som yrkeslärare inom svets, utan var sugen på att ge mig ut i arbetslivet på annat sätt. Men så tipsade en bekant mig om tjänsten på Vuxenutbildningen och efter intervjun hade jag fått en god känsla för både min kommande chef och kollegor – bra vibbar helt enkelt. Så här är jag nu, väldigt tacksam för tipset och ångrar inte mitt beslut att fortsätta som lärare det minsta!
Det bästa med mitt jobb är att få se elever växa och bli riktigt bra svetsare. Att mina kollegor i mitt arbetslag även är fantastiska är ju ett stort plus i kanten! Jag skulle säga att det bästa med Vuxenutbildningen som arbetsplats är just gemenskapen.
När jag hör ”Bli så mycket du kan” så tänker jag att vi alla kan olika mycket inom olika saker. Men att vi alla kan växa och bli en större och bättre version av oss själva.
Jag skulle absolut kunna rekommendera andra att söka jobb inom Kunskapsförbundet. Jag tycker vi är ett bra team här. Det är lätt att jobba ihop oavsett om du är yrkeslärare, eller verksam inom någon av de andra yrkesgrupperna på Vuxenutbildningen.
Ekonom,
Förbundskontoret
(Klicka för mer information)
Jag blev tipsad om att söka jobbet som ekonom i Kunskapsförbundet av en tidigare kollega som rekommenderade förbundet som arbetsplats. Jag jobbade då med ekonomi inom sjukvården och var redo att testa något nytt. Det kändes lockande att prova på att jobba inom utbildningsbranschen.
Jag började jobba här 2017 och mitt främsta uppdrag är att ta fram, analysera och presentera relevant beslutsunderlag för rektorer och chefer i förbundet. En stor del av jobbet innebär att göra prognoser, följa upp och förklara utfall samt stötta och coacha chefer i ekonomi. Jag jobbar tätt ihop med ledningsgruppen, skolornas rektorer och förbundets chefer. Vi är ett gott gäng!
Det bästa med mitt jobb är att veta att vi alla, oavsett yrkesroll, bidrar till att ge ungdomar och vuxna i Trollhättan och Vänersborg en riktigt bra utbildning. Som ekonom ställs jag alltid inför nya utmaningar och det gör att jag utvecklar min problemlösningsförmåga. Sedan trivs jag också väldigt bra med övriga kollegor på vårt förbundskontor, där även de andra centrala delarna sitter.
Om du vill vara del av något större och tillsammans vara med och utveckla framtidens lärande och utbildning, då skulle jag absolut rekommendera att söka jobb i Kunskapsförbundet.
För att du ska bli så mycket du kan så behöver du må bra. Hos oss på Kunskapsförbundet är hållbara medarbetare högt prioriterat och vi jobbar därför på flera sätt för en hållbar hälsa och livsstil.
Hälsogrupp
En aktiv och engagerad hälsogrupp jobbar löpande med att uppmuntra hälsosamma beteenden inom vårt förbund. Det gäller aktiviteter både på och utanför arbetstid, och kan röra sig om allt från promenaduppmuntran med nya tidsuppmärkta slingor till möjligheter att prova på olika aktiviteter, enskilt eller i grupp.
Friskvård
Vår personal erbjuds självklart friskvård, och hos oss får du välja mellan en friskvårdstimma i veckan eller ett fiskvårdsbidrag per kalenderår. Du väljer det som passar din livsstil bäst.
Erbjudanden
Kunskapsförbundet kan också erbjuda träningskort och prova-på-aktiviteter utanför arbetstid till ett förmånligt pris.
Arbetsmiljö
Vi värnar om din arbetsmiljö och arbetar ständigt för att skapa och bibehålla en effektiv, trygg, hälsosam, stimulerande och trivsam miljö där varje medarbetare har möjlighet att utvecklas i sina arbetsuppgifter och sin profession. Här tar vi hand om varandra.
Livspussel
Det är inte alltid lätt att få ihop livspusslet, och det har vi stor respekt för. Därför gör vi vad vi kan för att våra medarbetare lättare ska kunna kombinera yrkeslivet med övriga delar av livet. Vi har exempelvis semesterväxling, löneutfyllnad vid föräldraledighet och flexibla arbetstider för vissa yrkesroller. Allt för att du ska få till ditt livspussel.
Magnus Åbergsgymnasiet,
Trollhättan
Sista ansökningsdatum 2024-11-10